reklama

Zelená vlna: doba, keď 10 kapesníkov stojí 65 eur?

Zelená vlna. Konečne je to tu. Už aj na Slovensku je všade vo vzduchu cítiť dopyt po prírodnom, ekologickom a organickom. Bio a eko je opäť v móde. Zdravšie a minimalisticky. Niečo nám hovorí, že takto je to správne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Dokonca aj nedávne májové voľby na Slovensku ukázali, že zelení majú svoje miesto v slovenskej (európskej) politike. Tendencia je rovnaká v celej Európskej únii, čísla stúpajú: 75 poslancov v strane zelených oproti 50 zvoleným v roku 2014. Avšak v skutočnosti ich je v Európskpom parlamente oveľa viac. Napríklad naši zelení, Martin Hojsík a Michal Wiezik, sa zaradili do iných parlamentných skupín. A väčšina členských štátov EÚ by dokonca minulý mesiac schválila cieľ „bezuhlíkového hospodárstva do roku 2050”, keby Maďarsko, Poľsko, Česko a Estónsko neodmietli podpísať.

Tak či onak, s podpisom alebo bez, svet a myslenie sa stáva zelenšími a veľmi tomu fandím. Pred pár mesiacmi som sa rozhodla začať od seba a premýšlať nad dopadom môjho správania na životné prostredie (a na moje zdravie).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Bavlnené ručne šité vreckovky v obale z konope
Bavlnené ručne šité vreckovky v obale z konope (zdroj: Yuman )

Prečo používať papierové utierky, keď môžem použiť (a nie len raz) handričky? Prečo používať chemické šampóny, keď sa vyrábajú prírodné a dokonca bez obalu? Prečo podporovať pestícidy, keď vieme dopestovať bio? A prečo používať vatové tyčinky, odličovacie tampóny a iné „raz použi a zahoď“ doplnky? Keď sa nad tým človek nachvíľku zamyslí, tak to vôbec nedáva zmysel.

Som len na začiatku a môj životný štýl sa mení len postupne. Vidím však obrovské príležitosti (a to nielen v kúpeľni). Žijem v Bruseli a tu je zelená vlna veľmi silno cítiť. Vačšina štvrtí má svoju tržnicu s bio ovocím a zeleninou, či obchodíky, kde si človek môže navážiť potraviny a odniesť domov vo vlastných nádobách. Spoločnosti organizujú ateliéry typu „urob si sám“ alebo „nauč sa šiť a zašívať“. Do mesta zavíta niekoľko krát do roka vegánsky festival. A váš zamestnávateľ má napríklad možnosť pridať raz za rok k zvyčajným stravným lístkom tzv. ekošeky, za ktoré sa dajú kúpiť rôzne eko-výrobky: energeticky šetrný elektronický spotrebič, bicykel, bio potraviny, atď. 

Minulý mesiac som sa dozvedela, ze nám tu dokonca otvorili malé obchodné centrum s eko-výrobkami. Veľmi som sa potešila a pred týždňom som ho bola aj navštíviť. Centrum sa na internete prezentuje ako priestor pre udržateľné nakupovanie, ktoré ponúka ekologické výrobky a „zelené” oblečenie (slow fashion, second hand). Vačšina predmetov bola vyrobená z dreva, recyklovaných materiálov alebo ušitá z organickej bavlny či konope.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moje minimalistické chúťky sa na okamih vytratili a mala som paradoxne chuť všetko kúpiť a vyskúšať. Zaujali ma najmä bavlnené vreckovky – kapesníky - ako sme im zvykli doma hovoriť. Krásne ušité s rôznymi motívmi : od kaktusov, krabov, kvetiniek až po jednorožcov, haha. Dokonca som našla „kleenex“ škatuľu s vreckovkami na „zelený“ spôsob, nádherne ušitú. Bol by to ideálny darček pre môjho priateľa, ktorý je práve na vrchole svojej alergie na peľ! Prevrátila som vrecko na kapesníky a zospodu som si prečítala cenu. 65 eur, ľudia. Wou. Hlavou mi blyslo: to sa ozaj chceme dať nachytať na predražený zelený marketing?

Kapesníky som nekúpila. Vlastne som si nekúpila nič. Ale neodišla som s prázdnymi rukami. Domov som si priniesla nekonečné množstvo nápadov. Však ja si také vrecko a kapesníky môžem ušiť! Vráťme sa k tomu!

EKO-móda a výrobky sú často celkom drahé, lebo sú práve v móde. Ale životný štýl rešpektujúci prírodu a životné prostredie zďaleka nie je len pre bohatých. Práve naopak, dá sa vďaka nemu ušetriť. Zelený smer je najmä o trvanlivosti. Kupujme menej a menej často, ale kvalitne. A zamerajme sa na to, čo máme. Čo sa dá opraviť, opravme. Čo sa dá ešte využiť, možno aj na iný účel ako bol ten pôvodný, využime. A čoho sa môzeme vzdať, nie vyhodením, ale darovaním alebo recyklovaním, darujme alebo recyklujme!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Repair

Re-use

Recycle

Lenka Kubatková

Lenka Kubatková

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pred siedmimi rokmi som bola motýľom liahnucim sa z kukly... Dnes presviedčam seba aj vás, že lietať sa oplatí, nech je farba či váha našich krídel akákoľvek. :)Vyštudovala som európske štúdiá na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre a na Inštitúte politických vied Science Po v Grenobli. Od roku 2016 žijem a pracujem v Bruseli. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáERAZMUS REMEŠPoéziaČlánky

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu